Tips

31 juli 2012 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Praktische tips

Voor wie naar Amerika gaat

Hotel
Neem wereldstekkers mee en een stekkerdoos. Check van te voren of de stekker van de stekkerdoos in de wereldstekker past. ( daar kwamen tijdens het weekendje Londen achter)
Laat je eigen föhn thuis, want in ieder hotel is een föhn. En door de andere netspanning werkt je eigen föhn maar op halve kracht.
Laat je strandlaken thuis, want ieder hotel heeft handdoeken voor het zwembad.
Shampoo is altijd aanwezig.
Neem een vestje mee want de airco staat op KOUD.

Restaurant
Heb je in Nederland soms schrik om nog wat extra drinken te bestellen, in Amerika krijg je een glas ( plastic beker meestal) met de inhoud van een halve liter. Ook een gratis refill is geen probleem. En dat meestal voor $2,00.
Schrik niet als je de rekening krijgt, want de tax komt er nog bij. En daar bovenop word je geacht 15% - 20% fooi te geven. Voor ons als gezin van zes geldt meestal de "party of six"-toeslag van 18,75%. Dat is de verplichte fooi die je dan moet geven.

Winkel
Heb geduld. De cassierres werken tergend langzaam. De cassiere  van de Aldi kan in haar eentje net zoveel als hier 5 cassieres tegelijk.
Naast het langzaam aanslaan pakken ze ook alles voor je in. Maar omdat ze walgelijk dunne plastic tasjes gebruiken, gaan er maar 3 artikelen tegelijk in, dus je hebt een berg tasjes waar je niet goed van wordt. Vind je dit toch wel te belastend voor het milieu, neem dan een boodschappen tas mee.
Neem meteen een voordeelkaart, zoiets als onze bonuskaart van AH, want de clubprice is aanzienlijk lager. Bij "Vons" scheelde het wel 25%.  Boodschappen doen is hier sowieso niet goedkoop. Behalve de frisdrank.
Onderschat niet dat ook voor souvenirs de tax er nog bij komt.

San Francisco
Overal staat geschreven dat het koud is in SF, maar ik dacht 19 graden valt toch wel mee. Er staat echter een koude sterke oceaanwind en die maakt dat de gevoelstemperatuur een stuk lager is.

Verkeer
Bij een gelijkwaardige kruising, waarbij iedereen het stopbord heeft, moet iedereen stoppen en degene die als eerste aan kwam rijden, mag als eerste doorrijden. De tweede als tweede enzovoort. Werkt erg soepel.

1. Marion:
    31 juli 2012
    Dè hoef ik dus allemal nie te lezen, ik koom toch nooit in de joestates naaits of amerika. Ha ha ha.
    Wel super om te lezen over het geduld betrachten bij het winkelen.
    Geniet er nog efkes van enne Ankie het reisschema dat je me voor jullie vertrek stuurde klopt dat nog steeds??
    Liefs Marion
  2. Karin verhoeven:
    31 juli 2012
    haha, ja, van die stekker is 'n zeeeeeer goed idee. Thanks.
    Laatst nog aan de hand gehad in Canada!
    Maar ik heb 'n kordate schoonzus, die net zolang met 'n tafelmes aan de gang ging ( al snijdend en zagend) totdat haar laptopstekker in de wereldstekker pastte!!!
    Waarom ze nu die stekkers weer anders moeten maken is me 'n raadsel.
    Iedereen zal weer blij zijn als jullie thuis zijn, vol verhalen en duizenden foto's!!! avondvullend!!
    Groetjes, Karin