dag 3 de piramide

12 september 2018 - Cairo, Egypte

Zo vandaag vroeg op 6:30 lekker ontbeten en om 8:30 stond de gids met chauffeur klaar voor ons. Na ongeveer 3 minuten rijden waren we bij de piramide en hebben we besloten om twee van de piramides ook van binnen te gaan bekijken. Bij de grootste Van Gizeh stonden we aan de voet van de piramide en liepen de rillingen over mijn rug. Een langverwachte wens die uit gaat komen. We moeten de fotocamera inleveren, maar zegt de gids geheimzinnig: als je met je telefoon foto's maakt als niemand kijkt is dat niet zo erg. Dus wat denk je dat wij gedaan hebben?
Robert en ik zijn de piramide opgeklommen en mochten vervolgens een smal gangetje door om uiteindelijk in de echte gang van de piramide te komen, dan moet je met gebogen rug door een gang schuin omhoog terwijl het gat denk ik 125 bij 125 is ofzo . het loopt schuin naar boven om vervolgens in een hele hoge galerij gang uit te komen die ook naar boven loopt. Gelukkig hebben ze daar nu een soort van Houten trap trap tegels ingelegd .vroeger zou je zonder die trede niet naar boven zijn gekomen volgens mij. Hoe meer we klimmen Hoe warmer het wordt het zweet gutst over mijn rug. dan komen we eindelijk in de Grote grafkamer waar een hele grote zwarte sarcofaag in staat. Het ding is te groot voor de tunnels dus de piramide moet er omheen gebouwd zijn maar er staat nergens ook maar een tekening op de muur geen hierogliefen helemaal niks . Er is ook nooit een mummie gevonden dus het is maar zeer de vraag of dit ook daadwerkelijk een grafkamer is geweest. In de kamer staat een gids dus helaas geen foto's maken grrrr of toch? de gids zegt kom ik zal een foto van jullie maken en voor €2 gebruikt hij zelfs de flits En maakt een hele serie foto's van Robert en mij hahaha komen er weer toeristen na ons hoor ik m zeggen: no photos! hahaha mooie bijverdienste.
Als we eindelijk weer terug naar beneden geklauterd zijn is mijn shirt helemaal doorweekt van t zweet. de gids staat beneden foto's van ons te maken als we naar buiten komen en vervolgens gaan we naar de kleinste piramide waar de gids ons aangeraden heeft ook een kamelentocht te maken naar een plek in de woestijn waar je een fantastisch uitzicht hebt op de drie piramides. Dus dat hebben we gedaan en dat was een geweldige
ervaring op de rug van twee kamelen bekijken we de piramides vanaf de woestijn De twee kinderen die meegelopen zijn willen heel graag foto's van ons maken en zijn er ook erg bedreven in. Robert is helemaal in zijn nopjes met dit prachtige uitzicht en geniet met volle teugen. Als we terugkomen geef ik de jongens 2,5 € fooi dat is genoeg zegt de gids. Daarna gaan we de kleinste piramide van binnen bekijken. een heel ander verhaal dan die grote Hier gaat de gang naar beneden ongeveer 28 meter diep uitgehakt in de grond in de rots. Ook weer smal maar niet zo eng als in de grote piramide en minder rillingen over mijn rug. Maar wel heel gaaf om te mogen meemaken.

we lopen nog om de piramide heen naar parkeerplaats waar we in stappen om naar De Sfinx te rijden via de kade waar vroeger de boot aanlegde met keien voor De piramide. we gaan via de dodenkamer naar De Sfinx toe. ook dat is weer een gigantische ervaring. De Sfinx is uitgehakt uit een grote rotsblok en wordt dagelijks gerestaureerd. We maken wat foto's en dan bekijken we een Japanner die van een rots afgedonderd is waar op staat:" no climbing" hij Kermt en hij Kermt alsof hij dood gaat ! wel zielig om te zien... Moet je maar lezen

Dan stappen we in de bus met airco! richting saqqara. voor we daar aankomen gaan we naar een restaurant met echt Egyptisch voedsel.na het voorgerecht kunnen we al bijna niet meer. t is heerlijk!
saqqara is een kerkhof dat al meer dan 5000 jaar gebruikt wordt en je kunt niet raden hoe groot t is???: 22 km x 7 km! meer dan 150 vierkante kilometer met graftombes. er zijn er nog maar een paar ontdekt...
we krijgen weer allerlei uitleg en mogen van de plaatselijke suppoost weer stiekem foto's maken...
Het is 3 uur en we zijn moe dus we rijden terug naar het hotel waar we even lekker gaan relaxen en de indrukken van de dag verwerken. Vanavond hebben we weer heerlijk gegeten bij het hotel en zijn we nog een klein stukje gaan wandelen waar we achteraf wat spijt van hadden omdat we in een louche wijk uitkwamen . Nu slapen en morgen om 4:30 in de ochtend op want we moeten om 7 uur naar Luxor vliegen

1. Amy:
    12 september 2018
    "Wauw het klinkt echt als een Donald Duck avontuur" zegt Vic haha, helemaal mee eens! Wat een verhalen zeg. Foto's van vandaag nog niet gepost of ligt dat aan mijn mobiel? Veel plezier nog!
  2. Marion:
    12 september 2018
    Ha Amy, dat zal aan je telefoon gelegen hebben, ik heb alle foto's gezien 😊😊
    Wat een supergave reis broertje en voor morgen een goede vlucht
  3. Christie:
    13 september 2018
    Wat een gave dag zeg!! En komische wat je met een beetje fooi wel niet voor elkaar krijgt in dit soort landen, haha! En op zo'n kameel rijden is echt een gek gevoel toch? Dat heen en weer geschud haha
    Goede vlucht vandaag!
  4. Ankie Schenning:
    13 september 2018
    Wat een fantastische reis. Ik snap dat jullie met volle teugen genieten