Dag 3 10 juli 2012

10 juli 2012 - New York, New York, Verenigde Staten

Vandaag staat het zuiden van Manhattan op het programma. Ik heb kaartjes gereserveerd voor 9/11 memorial, om 11.30 uur. Rond half 11 zijn we op pad gegaan met de metro en na wat zoeken waren we er om 11.15 uur. Van te voren 2 boeken gekocht over ground zero. Het was een heel indrukwekkend monument, met 400 bomen, ten teken van hoop en 2 grote watervalvijvers, op de plekken waren de twin towers hebben gestaan. In het midden van de vijvers is een heel groot gat/ een diepte als symbool van de leegte die de aanslag heeft achtergelaten. Alle 7 de gebouwen van de WTC zijn destijds vernield, maar er wordt hard gewerkt om het WTC weer helemaal op te bouwen. De nieuwste hoogste toren is mooier dan voorheen en hoger. De memorialsite wordt in de toekomst een openbaar park. Nu vanwege alle werkzaamheden is het bezoek helemaal geregeld.
Ook staat er een boom, die de aanslag heeft overleefd.
Het museum was helaas dicht.

Na de bezichtiging even langs Starbucks voor een lekker bakkie koffie, want Amerikaanse koffie is maar slappe loerie.

Vervolgens over Wallstreet en the American Stockexchange naar de ferrie die langs het vrijheidsbeeld vaart. Het is een gratis pont die je naar Staten Island brengt. Het vrijheidsbeeld is sinds de aanslag van 11 september niet meer helemaal toegankelijk. Je kan nu alleen aan de voet staan, maar daar hadden we niet zoveel geld voor over. Nu hebben we het ook goed gezien.

Het was vandaag heet in New York, dus halverwege de middag brandden we helemaal af. We gingen daarom met de metro naar het Riversidepark met de bedoeling om daar dan ook fietsen te huren en langs de Hudson te fietsen. Maar we waren moe en in Nederland geven we er ook weinig om om langs een kanaal te fietsen , dus waarom hier dan wel zoiets doen. Na even lekker op het gras gelegen te hebben zijn ik, Robert en Amy naar het apartement gegaan en Niek, Kenneth en Christie gingen nog door Central Park lopen.

We koken vanavond zelf en gaan vroeg naar bed, want morgen vliegen we om 9.00 uur naar Los Angeles.

1. Opa Kees:
    11 juli 2012
    Hallo luitjes daar in het verre Amerika.
    Ik lees wel dat jullie al veel gezien hebben en daarom heb ik bij Hans Andersen alles al klaar laten zetten voor oogtesten en nieuwe brillen want dat zal wel nodig zijn als jullie terugkomen.
    Ik had een heel mooi verhaal voor jullie getypt maar dat klote ding weigert weer eens en nu is alles foetsie.
    ik kap ermee want anders is dit zo dadelijk ook
    Weg. Morgen pak ik wel weer gewoon de laptop want die doet tenminste gewoon zijn werk.

Heel veel groetjes van opa
  2. Marion:
    11 juli 2012
    Lieve allemaal,
    Hier zijn we dan weer met een berichtje uit ons mooie dorpje. Wel mooi, maar ontiegelijk kloteweer. Jeminee zeg, het lijkt wel herfst. Ik las in jullie reisverslag en zag het ook op de foto's dat jullie heerlijk op het gras lagen. Dat kunnen wij natuurlijk ook maar dan wel met een regenpak aan en lieslaarzen want het heeft ongeveer de hele dag geregend hier.
    Verder ben ik heel benieuwd hoe de vliegreis vandaag gegaan is en of jullie veel last hebben gehad van het tijdsverschil.
    Ik geniet met volle teugen van jullie reisverslagen en hoop er dan ook nog heel veel te mogen lezen. Hier gaat verder alles zijn gangetje.
    Heel veel liefs uit een herfstachtig Goirle
    MarizOnneke