24 juli Sukamade Turtlebeach

26 juli 2019 - Pesanggaran, Indonesië

Om 10.00 uur worden we opgehaald met een oude rode Jeep. We gaan vandaag off the road. Maar we moeten eerst wel een eindje rijden voordat we de jungle bereiken. De wegen zijn niet erg best en de vering van de auto laat ook te wensen over, dus we worden flink door elkaar geschud. We komen langs plantages met drakenfruit/ cactusfruit, koffie, cacao, rietsuiker, bananen en maïs. Op een gegeven moment zijn we het gehobbel beu en besluiten een stuk te lopen. Dat was een bijzondere ervaring: black monkeys,  een goede andere aapsoort,  mooie vogels: de geluiden, de geur. Op een gegeven moment maar weer ingestapt en door een aantal riviertjes gereden om rond half 7 !! bij het guesthouse aan te komen. We hadden op internet gelezen dat het niet veel was, dus het viel mee. Een grote kamer met een eigen WC, maar zonder douche. Om 19.00 uur kregen we te eten en dat was zelfs goed. Om 20.00 uur werden we meegenomen naar het strand, waar we vervolgens heel stil en absoluut zonder licht moesten gaan zitten of liggen om te wachten of er een schildpad aan land zou komen. We hebben zelden zo'n mooie sterrenhemel gezien en 2 hele felle vallende sterren, maar geen schildpadden 😪. Om 23.00 uur terug naar het guesthouse, waar Niek ging regelen dat onze eigen gids Taufan ons morgen verder zou rijden, want Andi was best een aardige gids maar sprak nauwelijks Engels en de Jeep was niet heel comfortabel dat we er weer zo'n eind mee wilden rijden.