23 juli Ijen vulkaan beklimmen

23 juli 2019 - Kampung Anyar, Indonesië

Om 0.30 uur worden we opgehaald door Tyfoon, onze gezellige chauffeur, samen met Dino, onze gids voor de vulkaan. Na ruim een half uur rijden zijn we er. Tyfoon regelt de kaartjes,  we kopen voor de zekerheid nog een hoofdzaklamp en vertrekken met goede moed. Maar na een paar bochten begint de klim met gigantische stijgingspercentage. Na de nodige rustpauzes komen we dan eindelijk boven aan, aan de rand van de krater. Nu moeten we naar beneden klauteren over rotsblokken, waar dagelikks zo'n 500 toeristen over moeten maar ook zwaveldelvers met manden van 60-100 kilo zwavel. Onvoorstelbaar dat dat niet efficiënter kan. Maar goed het einddoel het blauwe vuur heiligt de inspanning.  Met gasmaskers op beginnen we aan de klautertocht en dan.....

Een miserig straaltje  sulfiet vlamt wat op. Is dit alles??? Hebben we hiervoor onze nek en benen gewaagd?  We willen terug maar dat gaat zomaar niet want over dat paadje waar nog tientallen toeristen naar beneden komen ( op gymschoentjes, slippers met sokken enz) moeten we ook terug. Ik ben heel blij met Dino die als een berggeit mij een hand geeft zodat we in een redelijk tempo naar boven klauteren. Het tweede hoogtepunt moet de zonsopgang worden. Ja, dat zal....Moeten we weer klimmen?? Robert geeft de doorslag door te zeggen, we zijn er nu toch, laten we dan even wachten op de zonsopgang ( 1 uur). We lopen nu vrij gemakkelijk omhoog maar dan begint het te waaien en Amy en ik worden bijna omver geblazen. Amy en ik besluiten niet verder te lopen en dan op deze plek het "Grote wonder" te gaan aanschouwen.  Niek, Dino en  Robert lopen nog verder, ook al waait het daar nog harder.

Maar onze inspanningen en geduld worden beloond door een prachtig kleurenspel van moeder Natuur. Opeens weten we ook waarom de jurk van Doornroosje/Aurora blauw en roze kleurt.

Het maakt onze nacht goed en om half 7 ' s morgens zijn we terug bij de auto. Kapot maar toch opgetogen. Bij het hotel meteen aangeschoven bij het ontbijt om vervolgens de rotte- eieren -lucht van ons af te wassen en meteen ons bed on te duiken

1. Christie:
    23 juli 2019
    Gasmaskers nog wel! Is daar geen foto van haha?
    Maar je krijgt inderdaad niet altijd wat je ervan verwacht, (en wat ze je er van laten verwachten..) maar gelukkig toch een hele mooie afsluiting die de moeite waard was. En "een vulkaan beklimmen" kan ook weer van de bucketlist 👍😄

Slaap lekker allemaal!
  2. Familie Schenning:
    27 juli 2019
    Dat is zeker. En de zonsopkomst was schitterend
  3. Marion:
    23 juli 2019
    Ja Christie, die foto met gasmasker zou ik ook wel willen zien ha ha. Uiteindelijk toch alle inspanning nog beloond met iets heel moois. De komende dagen heel veel plezier want ik las in de app dat jullie dan twee dagen geen internet hebben. Geniet ervan samen.
  4. Daisy:
    25 juli 2019
    Wat een avonturen!!! En knap hoor zo'n grote klim!