3 augustus feestdag Kuningan

4 augustus 2019 - Seririt, Indonesië

Vandaag is een nationale feestdag op Bali en de dames zijn dan ook vrij. Na zelf ontbijt te hebben gemaakt wandelen we door de rijstvelden naar het dorp om te kijken of we iets kunnen meemaken van het feest.

De Balinezen vieren de overwinning van het goede (dharma) over het slechte (adharma). Het hele feest duurt 10 dagen en wordt aan het einde van de 210 dagen durende kalender Pawukon gevierd. Het openingsfeest heet Galungan, waarbij de goden en de geesten van de overledenen naar Bali komen en 10 dagen later is het slotfeest Kuningan waarbij de Balinezen de goden bedanken voor hun komst , want ze gaan weer  terug. Tijdens het feest zijn de straten versierd met Penjors: lange  versierde bamboebogen. Zij symboliseren bergen. Op een berg ben je dichterbij de goden.

In het dorpje Seririt aangekomen zagen we alleen maar vrolijke mensen, mooi aangekleed: de vrouwen met een mooi kanten jasje en een sarong als rok. De mannen ook met een sarong maar een witte bloes en wit hoofddeksel. Ieder huis heeft zijn eigen altaartje of zelfs tempel. En mensen lopen dus van tempel naar tempel met mooie schaaltjes met bloemen, rijst , fruit en ander eten om bij de tempels neer te leggen. Lindsy en ik mochten ook even neer zitten bij een dienst, maar omdat de anderen stonden te wachten , zijn we halverwege toch maar opgestaan. Daarna langs het strand weer terug en lekker geluierd in ons tijdelijke paradijsje.

Omdat de dames een vrije dag hebben, gaan we uit eten in Lovina. Bij de Spicy Beach club. Hoewel we genieten van lekkere pizza's en andere Europese gerechten,  zijn we blij dat we niet in Lovina zitten. In het restaurant wemelt het van de Nederlanders en andere blanken.  We wanen ons  gewoon in Spanje.

Thuis sluiten we de dag af met een lekker kopje Balinese koffie.