dag 5 de vallei der koningen

14 september 2018 - Luxor, Egypte

Hallo allemaal vandaag moesten we ontzettend vroeg op We stonden om 5 uur al naast ons bed om vervolgensheerlijk buiten te kunnen ontbijten om 5:30 we zagen luchtballomnen iverkomen. we werden om 6 uur opgepikt door onze gids. We zijn de Nijl overgestoken met een bootje en vervolgens met de auto naar De Vallei der Koningen gereden daar waren we om 6:30 nog heerlijk rustig en niet te warm.
We kregen eerst uitleg van onze gids wat er allemaal zouden gaan zien en hebben daarna nog een extra kaartje bij gekocht voor het mogen fotograferen van binnen. Ik weet niet of jullie een idee hebben bij wat je te zien zou krijgen maar ik niet. Je moet je voorstellen dat de farao's en de hele rijke mensen een graft voor de eeuwigheid wilden maken en het Daarom lieten uitgraven in de berghelling .vervolgens werd dat van binnen helemaal versierd met allerlei hiërogliefen maar ook met spullen die ze in het hiernamaals nodig hebben. Na dat de farao begraven was werd het graf afgesloten en verborgen onder het zand en stenen en rotsen. Dus eigenlijk dat als je de vallei inrijdt zag je helemaal niks . maar de mannen die de graven uitgegraven hebben, hebben hun mond voorbij gepraat en zodoende grafrovers de vrije hand gegeven Met als gevolg dat van de 67 graven die ze gevonden hebben er slechts eentje intact was namelijk die van Toetanchamon Haha die kennen we natuurlijk allemaal. Maar ook zonder de spullen zijn de graven schitterend bewaard gebleven alle hiërogliefen zijn zo kleurig alsof ze er gisteren opgezet zijn wij konden onze ogen niet geloven Het is echt heel erg mooi om te zien en je gaat meteen denken dat er nog veel meer graven ontdekt kunnen worden want het is een ontzettend groot gebied.
Na vier graven bekeken te hebben zijn we doorgereden naar de vallei van de koninginnen Die lagen namelijk apart begraven van de farao's. en hebben daar de tempel van hatsjepsoet bekeken de enige vrouwelijke farao die behoorlijk ruzie had met haar stiefzoon. En haar stiefzoon heeft na haar dood al haar afbeeldingen grondig verwijderd en kapot laten hakken hahaha Het is geen gezicht. De temperatuur begon inmiddels aardig op te lopen. daarna zijn we even gestopt om iets te drinken bij de alabast fabriek. een hele mooie plek waar ze met de hand de steen bewerken die alleen op deze plek gevonden wordt.
na de stop zijn we nog naar De Vallei der Nobelen gegaan, weer een andere plek waar nog een aantal mooie graftombes gevonden zijn die in later tijd ook door de Christenen gebruikt werden als schuilplaats toen de Romeinen ze opgejaagd hebben. ze hebben helaas ook hun lelijke rotstekeningen achtergelaten op de oude hiërogliefen.
hierna hebben we de tempel van Rames bezocht. die heeft jaren onder het zand en de modder gelegen waardoor alles heel goed bewaard is gebleven. met name de hele diep uitgehakte hiërogliefen zijn heel bijzonder. Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij de kolossen van memnon. 2 hele grote beelden die weer netjes gerestaureerd zijn nou ja netjes ...
Toen hadden we het wel gehad voor vandaag .we hebben afscheid genomen van onze gids Amani en de chauffeur Achmed en zijn terug gegaan naar de hotelkamer waar we eventjes bij geslapen hebben.
Morgen staan we nog vroeger op dan vandaag namelijk om 4:10 Haha lach aar niet ... want we worden we opgepikt om een ballonvaart te maken over Luxor. daarna gaan we met de zeilboot stroomopwaarts richting Aswan.....

1. Amy:
    14 september 2018
    Woooow! Dit klinkt ook weer ontzettend gaaf, wat een foto's! En dan nog een ballonvaart morgen. Geniet ervan!
  2. Ankie Schenning:
    14 september 2018
    Wat een geweldige dag weer. Wat zullen jullie genieten
  3. Marion:
    15 september 2018
    Gaaf hoor. Enne een supermooie dag morgen met de ballonvaart